

(3)(4).jpg)
فشنگی فشار روغن گیربکس های اتوماتیک تویوتا کرولا وظیفه تنظیم فشار روغن گیربکس های اتوماتیک این خودرو را بر عهده دارد. فشنگی فشار روغن گیربکس در دورهای اولیه گیربکس نقش مهمی را ایفا میکند.این فشنگی فشار بار آن در حالت درجا به ۷/۳ رفته یعنی در حالت P ، اما زمانی که دنده در حالت D قرار بگیرد فشار آن بر روی ۱۲ رفته تا بتواند فشار مورد نیاز روغن گیربکس را برای گیربکس فراهم کند.بنابراین در صورت خرابی فشنگی فشار روغن گیربکس تویوتا کرولا مانع از حرکت گیربکس، یا ضربه زدن و همچنین تاخیر در حرکت آن میشود.

توضیحات مهندس محسن عزیزی در مورد فشنگی فشار روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا کرولا :
فشنگی فشار روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا کرولا بهعنوان یکی از مهمترین حسگرهای کنترل هیدرولیک، نقش مستقیم در مدیریت فشار خط (Line Pressure) و زمانبندی تعویض دندهها دارد. این قطعه معمولاً روی بدنه سوپاپ (Valve Body) یا در مسیر گالری فشار اصلی نصب شده و با اندازهگیری فشار لحظهای روغن، سیگنالی الکتریکی با ولتاژ مشخص برای ECU گیربکس (TCU) ارسال میکند.
TCU بر اساس دادههای این فشنگی، میزان فرماندهی به شیرهای برقی SLT، SLU و SLP را تنظیم کرده و از این طریق کیفیت تعویض، جلوگیری از لغزش صفحات اصطکاکی و کنترل دمای کاری گیربکس را تضمین میکند.
خرابی فشنگی معمولاً با علائمی مانند تعویض دنده خشن یا تأخیردار، فعال شدن حالت حفاظتی (Fail-safe Mode)، روشنشدن چراغ چک یا چراغ AT و ثبت کدهای خطای P0840 ،P0841 یا P0843 همراه است.
در تویوتا کرولا، طراحی فشنگی بهصورت ترانسمیتر چندمرحلهای است که با مقاومت متغیر، تغییرات فشار را در بازه ۰ تا حدود ۱۵ بار گزارش میکند. استفاده از روغن غیر استاندارد ATF WS یا وجود برادههای فلزی در گیربکس میتواند باعث گرفتگی ورودی فشنگی و ارسال سیگنال نادرست شود. در زمان عیبیابی، علاوه بر بررسی ولتاژ خروجی، باید فشار واقعی توسط گیج هیدرولیک اندازهگیری و با مقادیر استاندارد مقایسه شود. توصیه میشود در صورت خرابی، فقط از نمونههای اصلی یا OEM معتبر استفاده شود، زیرا نمونههای تقلبی معمولاً دقت پایین داشته و باعث اختلال پایدار در عملکرد گیربکس میشوند.
همچنین در هنگام نصب، پاکسازی محل نشست و سفتکردن پیچها با گشتاور استاندارد ضروری است تا از نشتی یا خطای اندازهگیری جلوگیری شود.
فشنگی فشار روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا کرولا علاوه بر نقش پایشی، به عنوان یک عنصر بازخوردی حیاتی در حلقه کنترل الکترونیکی فشار محسوب میشود. این حسگر با تبدیل تغییرات فشار هیدرولیک به سیگنال الکتریکی، به ECU امکان میدهد تا شرایط واقعی درونی گیربکس را لحظهبهلحظه پایش کند و استراتژیهای تطبیقی تعویض دنده را اجرا نماید.
در نسلهای مختلف کرولا، خصوصاً گیربکسهای U341E و CVTهای جدیدتر، نقشه فشار (Pressure Map) بهصورت پویا با اطلاعات فشنگی اصلاح میشود تا استهلاک صفحات کلاچ کاهش یافته و انتقال نیرو با کمترین لغزش انجام شود. یکی از مزایای طراحی این فشنگی، مقاومت بالا در برابر حرارت و آلودگیهای روغن است، اما در صورت استفاده طولانی از روغن کثیف، حساسیت آن کاهش یافته و باعث ایجاد سیگنال نویزی میشود. این وضعیت ممکن است رفتار ناپایدار در تعویضها یا نوسان فشار در دورهای پایین ایجاد کند.
هنگام بررسی، تکنسینها معمولاً از دیاگ برای مشاهده پارامترهای زنده مانند Line Pressure Sensor Voltage استفاده کرده و با فشار واقعی اندازهگیریشده توسط گیج مقایسه میکنند. اگر اختلاف بین فشار واقعی و گزارششده از حد مجاز بیشتر باشد، احتمال خرابی فشنگی یا مشکل در مدار سیمکشی وجود دارد.
از دیگر نکات مهم، بررسی کانال ورودی فشنگی برای اطمینان از عدم وجود رسوبات یا محدودیت جریان روغن است. تعمیرکاران حرفهای توصیه میکنند در هر سرویس اساسی گیربکس، سلامت فیش و اتصالات فشنگی نیز بررسی شود، زیرا اکسیدشدگی یا لقی سوکت میتواند مشابه خرابی سنسور عمل کند. انتخاب فشنگی با کیفیت بالا در عملکرد بلندمدت گیربکس بسیار مؤثر است و نوسانات فشار ناشی از نمونههای غیراستاندارد
دوستان عزیز در سراسر کشور میتوانید برای تهیه و سفارش فشنگی فشار روغن گیربکس های اتوماتیک تویوتا کرولا از طریق واتساپ و یا شماره های زیر با ما در تماس باشید.
فروش کلیه قطعات نو و استوک انواع خودروهای خارجی و داخلی در بازرگانی محسن عزیزی
شعبه کرمانشاه 08391014149
شعبه تهران 02191094149

کلیه حقوق و قوانین این سایت متعلق به بازرگانی محسن عزیزی بوده و هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |